mandag den 6. maj 2013

Biotop 1

At finde en Biotop


Jeg har valgt at min biotop skal være nær en å, nemlig Holsted å. Min biotop ligger 3km væk fra hvor jeg bor, men der er ikke noget naturområde nærmere min bopæl - så må op på cyklen.

Skitsen: 


Jeg har ikke tegnet de 4 verdenshjørner ind, fordi jeg ikke fik styr på det da jeg var dernede - og så fordi jeg blev helt i tvivl, da jeg tegnede, om jeg skulle tegne den så verdenshjørnet NORD var i toppen, og det tror jeg ikke jeg fik gjort. Så der kommer måske en skitse med en opdatering, når jeg har besøgt biotopen igen og får styr på det med nord, syd, øst og vest. 

En Oplevelse: 

Jeg gik rundt på min biotop sammen med min mor - jeg syntes det var rigtig hyggeligt at være to om det, og jeg fandt det rart at kunne spørge min mor til råds undervejs (hun har lidt bedre styr på planter og dyr end jeg har). 
Jeg fandt ud af, på turen, at jeg egentlig er nysgerrig og gerne vil vide mere. Det undrede mig at jeg stadig besidder denne nysgerrighed for naturen og for planterne, da jeg ofte synes at insekter og den slags er ulækre og navne på planter og træer altid har forekommet umådelig kedeligt for mig.  Det var derfor en ny oplevelse af gå rundt ved et velkendt naturområde, og se på naturen med andre øjne, altså med nysgerrighed, i stedet for den normale "teenage, hvad skal jeg bruge det til attitude" som jeg har haft de andre gange jeg har besøgt Holsted å. Jeg kan godt lide naturen, og synes det er afslappende og æstetisk smukt at gå rundt i den, men jeg har aldrig haft øje for læringen bag, da den bare ikke fangede mig. Det følte jeg den gjorde på denne tur, fordi jeg var tvunget til at se på naturen med "læringsøjne" og det gik op for mig hvor lidt jeg vidste - og hvor meget mere jeg kunne få ud af en tur, hvis jeg vidste lidt om dyrene og planterne i området. 

Næste periode: 

Jeg vil i næste periode arbejde med at tage billeder af mit område, og har en intention om at tage et billede det samme sted hver uge, så man kan se udviklingen over tid. Derudover håber jeg at der dukker flere dyr op nu da vejret er blevet varmere og at jeg kan bestemme flere træer, nu hvor de springer ud og jeg kan kigge på bladene. 


Min Biotop

Ingen kommentarer:

Send en kommentar