onsdag den 29. maj 2013

Tekstikopgave

Mit kendskab til tekstilteknikker: 

Jeg er en forholdsvis ny-begyndt strikker og hækler - begyndte sådan seriøst med det for 3-4 år siden, og har nogenlunde styr på grundprincipperne. Jeg begyndte at strikke da jeg gik i 4.klasse-5.klasse, men dengang blev det til en mere eller mindre vellykket hue, og lange mystiske strikke arbejder med ret på hver pind, som langsomt udvidede sig jo længere jeg kom. Jeg har stadig ikke fundet ud af hvordan det lykkes mig at skabe flere masker, men mangel på koncentration og teknik er nok svaret. Jeg lagde derfor håndarbejdet på hylden, men tog det så op igen her for nogle år siden. Dette gjorde jeg i forbindelse med en depression - og det at strikke har virkelig hjulpet mig igennem mange svære tider. Det lyder måske dumt, men at strikke er for mig terapi, fordi jeg kan slippe tankerne og koncentrere mig omkring hver maske. Desuden er det at fremstille noget fra bunden en fantastisk oplevelse - medmindre arbejdet driller:P

Jeg har indtil videre strikket nogle bluser, tørklæder, hjemmesko og den slags. Jeg får hjælp af min mor som strikkker og min Bedstemor - så vi har i weekenderne sådan en lille strikkeklub. Det er meget hyggeligt - selvom min man driller mig med at jeg er "gammel" pga. strikningen - han ved bare ikke at strikning er IN:)

Hækling har jeg også påbegyndt. Jeg kan det mest grundlæggende, men har endnu ikke lavet større arbejder i hækling. Det er blevet til en vest, tørklæde og diverse julepynt. Min mor kan hækle en lille smule og det er hende der har lært mig det - men hun kan ikke meget mere end mig nu, og jeg tyr der for til nettet eller bøgerne når jeg vil prøve noget nyt.

Jeg kan også sy, og da jeg var yngre syede jeg bluser og bukser. Det er jeg dog gået væk fra, fordi jeg synes det er dyrt, og fordi jeg ikke synes jeg var vildt god til det. Har dog altid godt kunne tænke mig at komme på sykursus og lære teknikkerne, så jeg ikke bare syr som det passer mig.

Derudover har jeg i skolen prøvet følgende:

  • Knytning (armbånd, nøgleringe) 
  • Broderi (korssting - min bedstemor har en lille blomst jeg har broderet) 
  • Vævning (vævede et par grydelappe i 3.klasse) 

Tekstileteknikker - opgaven: 

Jeg har valgt i denne opgave at ligge vægt på 3 teknikker. 


Jeg har derfor valgt:

  1. hækle en lille bamse
  2. strikke et lille sjal (til min prinsesse dukke (dukkeopgaven)) 
  3. brodere - i første omgang brodere ansigtet til den hæklede dukke, men vil gerne lære at brodere andet end korssting. Har derfor lånt "politikken bog om broderi" og skal se om jeg kan få noget ud af det. Jeg er ikke sikker, da jeg lærer bedst ved at få det vist, og kender desværre ingen i min omgangskreds der brodere. 




Ingen kommentarer:

Send en kommentar