lørdag den 11. maj 2013

Planterne efter 10-15 dage!

Plantning: 


Jeg såede tomat og squash den 29. April - og den 7 dage senere var der kommet små tomatplanter op. Jeg såede både en skive tomat og såede frøene fra flere skiver i en anden beholder. De spirede begge på samme tid, men der kommer mange planter om der hvor jeg såede frøene i stedet for skiven. 



Sådan så det ud inden de blev dækket med et lille lag jord. 





Jeg stillede det plantede ved vinduet hvor der var fuld sol, så de kunne får så meget varme som muligt. Dette kræver at man skal huske at vande dem ofte, så de ikke tørrer ud. 



                        Efter en lille uge begyndte det at spire! Men squash planterne er ikke begyndt. Jeg tror måske jeg har plantet dem forkert, eller at frøene ikke har været gode i den squash jeg plantede.

                            

Tomaterne spirer! Efter en uge, jeg var helt forundret - jeg troede det ville tage længere tid. 


 Sidste udvikling ved tomaterne. Nu pipler det op med små grønne planter! 10-15 dage og så ser det sådan ud:) 

Det var spiringsprojektet - jeg har også plantet kartofler, spinat og gulerødder i store kasserede spande på min Bedstemors terresse. Jeg har pakket dem ind i plastik for at de kunne få mere varme (drivhus). Jeg plantede disse den 1. maj og og den 9. maj var de begyndt at spire. 

 Kartoffelplante på vej op!

 Spinaten spire!

Og man kan ane en lille gulerodstop!


Og sådan ser det ud på terressen! Jeg har boret huller i beholderne så vandet kan løbe fra eller har jeg ikke lavet andet ved det end at putte jord og frø i og vandet det! Jeg er spændt på hvor mange gulerødder det kan give, da pladsen er trang - det samme med kartoflerne. Jeg tror spinaten vil give et fint udbytte - men mere plads = mere udbytte. 




1 kommentar: