lørdag den 25. maj 2013

Opdate på planteopgave

Der sker rigtigt meget med det jeg har sået sidst i april. Her ca. en måned efter er det hele vokset op. Jeg har dog været uheldig med dele af projektet.

Den squash jeg såede på to måder fra en helt almindelig spiselig squash er ikke blevet til noget. Den har haft samme vækstbetingelser som tomaten, men der er ikke sket noget. Jeg har derfor droppet dem, og har i stedet her den 18. maj sået squash fra frø (købt i supermarkedet) og disse er efter en uges tid nu dukket op af jorden. Jeg gætter på at den squash jeg såede en skive af ikke har været moden nok, da jeg ikke på skiven kunne se tydelige frø. Det kan også være at man skal modne frugten og tage frøene ud, tørre frøene og så plante dem - er der nogen derude der har erfaring med dette?

Sådan ser mine squash ud efter en uge - de er kommet op og har "skallen" på "hovedet".

Men tomat skriven jeg plantede og frøene fra 2 skiver tomat er vokset meget, og jeg har den 18. maj delt dem. Altså taget de små finde tomatplanter og plantet ud i større beholdere. Jeg har taget 3 styk fra den plantede skive tomat - og har valgt at lade den anden stå uberørt. Jeg ønsker at se om man kan bruge tomatplanterne som en form for stueplante/dekoration eller om den vil rådne/dø ud når de enkelte planter bliver så store at de ikke får nok næring i den lille beholder. Jeg synes nemlig at den ser så dekorativ ud - og jeg synes det vil være interessant at finde ud af om man ved at indlade udplantning vil kunne bibeholde den lille finde tomatplante eller om den blot vil vokse og vokse og til sidst visne/rådne pga. pladsmangel og mangel på næring.

 Her er min fine "stueplante" med alle de mange små tomatplanter der er vokset op efter jeg såede frøene fra to tomatskiver. Jeg synes den er så fin grøn, at jeg vil forsøge at se om jeg kan bibeholde den sådan. (Desuden har jeg rigeligt med tomatplanter, så alternativet var at smide det hele ud!)

En fin lille tomatplante. Den har nu fået rigeligt plads og håber den kan vokse op så den engang kan give nye små tomater:) 

Gulerødder og kartofler vokser på livet løs. Jeg har "hyppet" kartoflerne. Altså givet dem løbende mere jord, så de har størst mulighed for at producere flere kartofler. Udover det har jeg blot vandet dem med almindeligt regnvand, som jeg har opsamlet i en stor balje (det skulle være mere nærende plus man sparer på vandregningen, og det er godt for miljøet at spare på vandet!)
Jeg har nu også fjernet plastikken fra alle planter - da det er meget varmt i vejret nu, og derfor ikke nødvendigt med "drivhus" for de planter jeg har sået. Jeg har valgt at beholde tomatplanterne indendøre, da de ikke er så hårdføre som gulerødder og kartoflerne er. 

 Gulerødderne spirer fint! Jeg kan endda begynde at se at toppen ligner en lille gulerodstop og ikke bare noget grønt græs:) 

 Kartoflerne er dem der vokser hurtigst! De er nu meget høje, og jeg er meget fristet til at grave lidt for at se om der virkelig er kartofler nede under de meget finde grønne planter. Men jeg har holdt mig fra det, da de ikke er høje nok endnu. De tiltrækker nysgerrige blikke fra det meste af min familie - og jeg glæder mig til at der kan "høstes" kartofler og vi kan sige de er kommet ude fra vasketøjskurven fra min Bedstemors terrasse :P

Der er noget der er gået galt med spinaten. Den vil ikke rigtig blive til noget. Jeg tror den har taget skade af "drivhuset" fordi plastikken er blevet våd og tung og har mast de små skrøbelige planter. De er derfor visnet, og der er kun 2 eller 3 finde skud spinat. Jeg tror jeg skulle have plantet det og sat det indendøre og så først sat det ud når det var vokset lidt op, og ikke havde brug for "drivhus" varmen. 

Det går stærkt fremad - jeg tror ikke jeg kan lave noget mad af det jeg har sået til den 15.juni - men engang længere henne er jeg sikker på jeg kan høste noget! Synes nu der er noget fantastisk ved at se noget sådan komme op af jorden og blive til en plante man så kan spise senere hen igen. 

Min kusine på 7 år var også meget fascineret af at det var en tomatskive jeg havde plantet, og at den blev til en tomatplante - så glæder mig til at vise hende at den engang (forhåbentlig) kommer til at give tomater som vi kan spise. Derudover har både min kusine (7år) og min fætter (3 år) været meget interesseret i det jeg har sået og det der er vokset op - og de ville meget gerne vande planterne hele tiden. Jeg tror derfor at det er noget man ville kunne få meget ud af at bruge en en børnehave eller SFO også - da børn og barnelige sjæle (undertegnede) vil få meget ud af denne proces.


1 kommentar:

  1. Hejsa

    En spændende opdatering - og hvor det gror. Det er helt OK at du ikke kan nå at høste afgrøder inden fremlæggelsen i juni. Vi laver et jord-til-bord projekt til efteråret, hvis du har lyst kan du jo lade dine erfaringer (og afgrøder) indgå der :-)

    Vh Ida

    SvarSlet