tirsdag den 7. maj 2013

Biotop 2, 2.del

Dyr på min Biotop

Jeg har ikke fundet 5 insekter eller lignende dyr - der er meget dødt på min biotop og jeg har kigget i åen, men den vrimler ikke med ret meget liv lige for tiden. Det har simpelthen været for koldt langt ind i april, og det er først nu solen rigtigt stråler og vejret har skiftet.

Jeg håber jeg kan finde nogle flere dyr til sommer, når vejret bliver varmere, men det skal da ikke stoppe mig i at lave denne opgave. Jeg har derfor valgt at undersøge min Biotop for andre former dyreliv og det er det som jeg så vil bruge i denne besvarelse i stedet for.


1

Dyrespor:




På min tur rundt på min biotop fandt jeg disse 2 dyrespor. Det er svært at se hvad det er for et dyr, og jeg gad godt lave et gipsaftryk af det i stedet, men har ikke den slags hjemme hos mig, så det var ikke en mulighed. Jeg måtte derfor nøjes med et billede - Da jeg stod ved aftrykket var det første indtryk at det var et dådyr - og kigger man på http://www.foto350d.dk/dodyr/galleri.htm af et dådyr aftryk, synes jeg der er stor sammenlignelighed med billed 2 og og dådyrtrykket i linket. Jeg tror derfor at der har gået et dådyr her forbi - det er heller ikke usandsynligt, da der både er mark skov og eng område på biotopen.

Fugle: 

Jeg fandt en del fuglefjer på min tur rundt på biotopen og i området omkring. Jeg har derfor lånt en bog "fuglefjer af Einhard Bezzel" på biblioteket. Jeg har prøvet at fastslå hvilke fugle, fjererne hører til og give et indtryk af hvilke fugle der er omkring min biotop. På turen så jeg svaler der fløj omkring og duer.

2

Fasan:

Jeg fandt en bunke fasanfjer. De er meget karakteristiske og flotte. Jeg hørte også fasanen. På denne hjemmeside kan man høre hvordan det lød: http://www.fugledatabase.dk/Sonalyd/Fasan.mp3

3

Vibe:


Jeg fandt også disse vibe fjer. 

4

Strandskade:



Disse fjer syntes jeg var rigtig svære at finde ud af - men efter at have kigget i bogen kan jeg kun se at de ligner fjer fra en strandskade. Det gav ingen mening da de lever ved stranden ved Vadehavet, og jeg fandt dem på min biotop midt inde i landet ved en å. Min mor har dog set strandskader flyve omkring i omegnen så jeg går ud fra at fjerne er fra denne fugl, men at de har fløjet igennem området og ikke høre til. Det er en meget karakterisktisk fugl, derfor var min mor sikker på at det var 2 styk standskade hun havde set. 

Hvis der er nogen der har et andet bud på hvilken fugl der ejer fjerene så skriv endelig en kommentar:)!

Dette er en strandskade. Den har et meget specielt langt rødt næb, som den kan åbne muslinger med. 

5

Mus:


Jeg fandt flere huller (små) rundt omkring og afgnavede kogler. dette tyder på mus. 


Udover de overstående 5 dyr - så jeg også en del planter. 



 Dunhammer - en meget underlig blød plante. 

 Ager - Padderok


1 kommentar:

  1. Hejsa

    Du er kommet rigtig godt i gang på biotopen - jeg er spændt på at se hvilke aktiviteter du kaster dig over - nu må der bestemt også være mere liv derude ;-)

    SvarSlet