fredag den 4. oktober 2013

Jord til bord - praktisk del

Mormor-mad del 2:

Klar oksekødssuppe (præcis som min mormor laver den)

Først starter jeg med at skylle benene i vand, og ligger dem efterfølgende op i en stor gryde og tilsætter vand så det dækker. Til denne portion tilsatte jeg 7 liter vand. 
Benene skylles for blod og andet ...

Benene skyllet og klar til vand og salt
 Derefter sættes gryden på komfuret og der skrues op på fuld blus.


Benene koges i nogle timer (ca 3, til suppen har den rigtige farve) og løbende fjerner du skummet der hober sig op på overfladen. 

Skum på suppen

Der fjernes skum løbende mens suppen koger.


Der kan tilsættes grønsager alt efter behag. Vi tilsatte lidt gulerod og porre. På grund af min kostændring spiste jeg nogle grøntsager ved siden af (%brød) - men min familie fik kød og melboller til, mens jeg nøjedes med de hjemmelavede kødboller og ekstra grøntsager.
Suppe er noget der sagtens kan stå og koge og så kan det stilles et køligt sted til dagen efter, og så kan du spise det. Det er derfor super praktisk i et institutionsmiljø, hvor der sker meget og det kan være svært at nå det hele. Det vil derfor være muligt at "arbejde" med suppen gennem en hel uge, og afslutte med et festmåltid - det tænker jeg er en super måde at lave mad sammen med børn på. Så slipper du for stress og jag, og kan planlægge det og arbejde med de forskellige retter i løbet af ugen. (Det kræver selvfølgelig lidt planlægning)

Vi havde ikke tid til at spise suppe den dag jeg lavede den, så jeg satte suppen et køligt sted og der fik det lov at stå til næste dag. Næste dag havde alt fedtet samlet sig på toppen, og jeg må indrømme at det så en smule ulækker ud. Men bedøm selv:

Suppen efter den er køligt af, alt fedtet samler sig på toppen.
Rent pædagogisk er det her muligt at snakke lidt om hvorfor fedtet samler sig på toppen - og lære børnene lidt om massefylde og vægt i hyggeligt miljø - plus det er meget konkret!
Selvom vi vaskede benene, kommer der en masse "grums" i suppen - dette skal sies væk. Du bruger en si og et gammel viskestykke. Og Hælder suppen igennem ned i en ren gryde.

Suppen sies gennem et viskestykke


Suppen kan nu varmes op og der kan tilsættes kødboller og melboller. Jeg havde valgt selv at lave kødboller, og det ville være nærliggende også at lave melboller, hvis jeg skulle lave det i en institution. Det er igen noget der kan laves og gemmes til senere (et par dage, eller fryses). Jeg spiser ikke hvedemel, så derfor ville jeg ikke lave melboller, for jeg elsker melboller, så jeg ville ikke kunne lade være med at spise dem. Så dem måtte vi altså tænke os til. 

Farsen røres.
Suppen der varmes langsomt op (til venstre) og en gryde med vand til at koge kødboller i.

Der er mange opskrifter på kødboller og de kan laves på mange forskellige måder. Denne var meget enkelt og måske lidt kedelig. Der var kartoffelmel, æg og fløde i og en smule krydderier. Nogle gange putter jeg friske krydderurter i, så bliver de lidt mere krydrede og "sydlandske", men denne enkle udgave smagte også godt. Alle ingredienserne røres sammen og det kan være en fordel at lade farsen stå på køl i nogle timer, så smager den af mere og den er nemmere at forme. Så former man kødbollerne i den størrelse man ønsker, og putter dem i det kogende vand og venter på de flyder op på overfladen. Så kan de tages op og de er klar til at puttes i suppen.


Kødbollerne flyder ovenpå når de er klar.
Det er samme princip der bruges til melboller - det er dog bare mel og smør og æg rørt sammen i stedet for kød. 

Så er suppen klar til at blive spist. Der kan avanceres med at der bliver lavet bagt brød til også - og det giver derfor mulighed for at have en "mad-uge" hvor der sættes fokus på en bestemt tid eller blot hyggeligt samvær - det at spise sammen er en stor del af vores kultur.

God apetit!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar