søndag den 20. oktober 2013

Vind og vejr, del 1

Biotop 6 

Jeg har valgt at fokusere på vind og vejr. Jeg har brugt den opgivne litteratur og har fået inspiration fra bogen: 
Madsen, Bent Leich (1988): Børn, Dyr & Natur, 1.udgave. København: Forlaget Børn og Unge, s. 231-236 

Baggrund

Vejr (og vind) er en stor del af vores hverdag. Vejret får vi præsenteret i nyhederne hele tiden, og er der noget vi altid kan samtale om så er det om vejret er godt eller skidt. Vind er et interessant naturfænomen fordi som sangen "blæsten kan man ikke få at se" hentyder til, så er den udsynlig. Det er den bare ikke, for snakker vi om vind, ved vi alle hvad det er, og hvordan den kan ses og specielt mærkes. Vi har mange udtryk der forbindes med vind og vejr.

Gå gennem marv og ben eller Gå til marv og benOVERFØRT være så barsk at man bliver gennemkold og fryser i sit inderste om blæst og kulde (http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=marv)
Blæse en halv pelikan
blæse voldsomt SPROGBRUG spøgende   varierer i form her er koldt det blæser 7 pelikaner udenfor men solen er til forskel fra i går fremme (http://ordnet.dk/ddo/ordbog?query=pelikan&search=S%C3%B8g)
 Når det kommer til udtryk omkring vejret og hvordan det føles eller ses, har vi mange udtryk og ordsprog og talemåder. Det er her muligt at udvikle sprog og på en anderledes måde både lære om naturfænomener og sprog på samme tid. Hvad betyder det når det blæser en halv pelikan og hvad er marv? Der er mange spørgsmål og denne undren er indgangen til et godt læringsmiljø.

Aktivitet

Jeg har valgt at bygge en drage ud fra rimelige tilgængelige materialer som er billige. 

Målgruppe

Min målgruppe er børn og unge. I denne aktivitet er det specifikt SFO børn fra alderen 6 år og opefter. Min målgruppe er mest børnehavebørn, men jeg lavede denne aktivitet med en dreng på 4 år og en pige på 8 år. Det var tydeligt at den 4 årige dreng ikke magtede arbejdet med aktiviteten, og skulle støttes meget og holdes til med hensyn til koncentration. Den 8 årige havde bedre udviklet finmotorik og magtede aktivteten, og blev samtidig udfordret. 

Praksis

Jeg vil starte med at snakke med børnene om vinden og synge "blæsten kan man ikke få at se". I sangen er der mange eksempler på hvordan man kan "se" blæsten. Disse eksempler vil jeg snakke med børnene om og kigge ud af vinduet og gå en tur, så de på egen krop kan mærke naturen og vinden. Det er også et emne jeg ville bruge i efteråret, hvor det i Danmark ofte blæser, og hvor blæst og de lyde blæsten kan give både giver anledning til hygge og uhygge. 

Jeg vil have forberedt mig hjemmefra ved at have taget snor og plastikposer og gavepapir og aviser med, plus tape. Jeg vil med børnene gå ud i naturen og finde pinde til dragen. Vi kan snakke sammen om hvordan disse pinde skal se ud - må de være bøjede? Tunge? Lette? 
På denne måde kan pædagogen snakke uforpligtende med børnene omkring hvad der skal til for at få dragen til at flyve, og hvilket der gør sig gældende. 
I det jeg har lavet hjemme, har jeg være ude i haven og finde bambus. De er perfekte til at lave en drage, da de er lette og tynde og nemme at arbejde med. Så har man en bambus i institutionen er det bare om at gå en tur ud og klippe nogle af. (Husk en grensaks) 

Grenene/pindene klippes/skæres over så der er en pind på 60 cm og en på 90 cm. Den mindste pind lægge tværs over den største og de bindes sammen med snor. 
De mange bambusgrene bliver klargjort
De to pinde bindes sammen
 Når pindene er bundet sammen skal der snor rundt om. Dette gøres ved at skære i enderne så der kommer hakker som snoen kan "lægges ned i". Jeg vil vælge at skære/klippe disse hakker, og lade barnet sætte snor om. Når man har hakkerne føre snoren rundt om korset, og der bindes en god knude til sidst. Derefter finder man det papir eller plastik man ønkser dragen skal bestå af. Vi lavede en af avispapir, gavepapir og plastik (klar plastiksæk). Det er her også muligt at eksperimentere med materiale. Hvad flyver bedst? Hvorfor vælge det ene frem for det andet?
Man ligger "drageskelettet" på papiret og rundt, 5 cm fra snoren.


Så er der blevet klippet. Avispapirdragen har min kusine Emilia selv laves, udelukkende med guide til hvad hun skulle og en hjælpende hånd. (8år)
 Nu skal der foldes og klistres. Først sættes der tape på papiret eller plastikken der i midten hvor pindene krydser hinanden kommer til at ligge, og i hvert ende, så pinden ikke går gennem materialet. Derefter foldes papiret om pinden og snoen hele vejen rundt og sættes fast med tape.

Der bukkes og klistres

Der klistres godt med tape!
 Når det er gjort er selve dragen færdig. Nu skal den gøres klar, så den (forhåbentlig kan flyve)! Dette gøres ved at der sættes snor fast i midten af dragen. Dette skal igennem papiret der hvor der blev sat tape, og om igen og bindes til skellettet. Der skal bruges en lang snor. Vi fandt fiskesnøre ude i min Bedstemors værkskted og brugte dette, det var bundet op og er meget holdbart.

Emilia med sin egen drage
 Efter der er monteret line, skal dragen have en hale. Denne lavede vi ud af snor og overskydende materiale fra det vi brugtes til selve dragen. Snoren blev bundet fast i enden, og denne 2 meter lange snor fik små sløjfer bundet fast hele vejen ned.

Emilia får en hjælpende hånd med at binde de svære knuder rundt om halepynten.

De to andre drager vi lavede. Den ene af plastik den anden af gavepapir - de er alle lavet på samme måde. 

Nu skal vi bare have noget dragevejr - og det kræver jo at vinden blæser! 

Blæsten kan man ikke få at se      
det er der ikke noget at gøre ved,
men når møllen rigtig svinger
rundt med sine store vinger,
så det let at gætte at det blæser.


Blæsten kan man ikke få at se
Det er der ikke noget at gøre ved,
Men når støv og visne blade 
Flyver rundt på vej og gade,
så det let at gætte at det blæser.


Blæsten kan man ikke få at se
Det er der ikke noget at gøre ved,
men når alle vimpler vajer
og når alle skilte svajer,
så det let at gætte at det blæser.


Blæsten kan man ikke få at se
Det er der ikke noget at gøre ved,
men når luften rigtig suser,
og når alle træer bruser,
så det let at gætte at det blæser.



 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar