søndag den 20. oktober 2013

Start vanskeligheder


Knipling er svært ...

Det er længe siden min mor har kniplet, og det er svært at læse en vejledning. I arbejdet fandt jeg ud af at min mor aldrig selv har startet en knipling eller afsluttet den, dette gav en del start vanskeligheder, fordi jeg arbejder bedst ved at få et helheds indtryk. Dette fik jeg ikke, da min mor kun huskede i bidder. Så jeg fik styr på pindende, og sat dem op, og lært slagene. Men så var det også at det gik galt. Vi havde et gammelt prikkebrev vi forsøgte os med, det skulle være en enkel knipling, men det gik helt i koks. Vi prøvede 2 gange før vi gav helt op. 



De to øverste "firkantede" dimser er et forsøg på den knipling. De er ikke korrekte, og problemet er at vi ikke kan finde ud af hvad det er der er forkert. Efter en hel eftermiddag med det, valgte jeg at give op, og lade det ligge. 

Da det havde ligget en rum tid, besluttede jeg mig for at prøve den første knipling i bogen. Den helt lette og enkle. Det er den I kan se på billedet nederst. Og den fik jeg til at lykkes. Helt alene! Jeg lærte i denne proces at det er meget vigtigt at ens prikkebrev er korrekt og har den præcise afstand ellers skrider hullerne og bliver ikke runde men i stedet mystiske aflange eller flade i det. Med lidt assistance fra min tante, som dog ved lige så lidt som jeg om knipling, men hun ejer en god logisk sans som jeg desværre ikke besidder, fandt vi i bøgerne en måde at afslutte kniplingen på. Og vupti - jeg havde kniplet mit første arbejde! 
Jeg kan ikke bruge det til noget og det er også kniplet i min mor gamle kniplegarn der var på pindene i forvejen - men det er en start! Jeg kunne få det til at ligne billedet! Og det der ikke helt ligner kan jeg forklare og fortælle om hvorfor det ikke ligner 100%!

2 kommentarer:

  1. super sejt og god ide at starte med en 'begynder-knipling', så det ikke er for svært.... :-)

    SvarSlet
  2. Kære Sara Mørch
    Jeg tror, at jeg endelig har fundet den rette Sara Mørch. Hvis jeg har ret, må jeg sige, at du har begivet dig ud i ulovligheder. Mine bøger, Kniplede smykker og Moderne knipling, har forlaget Akacia og jeg rettighederne til. det vil sige, at offentliggørelse på Facebook og andre medier af mønstre fra bøgerne, overtræder reglerne for ophavsretten og er strafbare. Vil du venligst snarest slette opslagene på Facebook.
    Jeg ved godt at mønstrene fra bøgerne allerede er gået viralt, så det er svært, men prøv alligevel.
    Offentliggørelsen har medført, at forlaget Akacia og jeg har tabt mange penge på manglende salg af bøgerne og også medført, at jeg ikke har lyst til at udgive flere bøger.
    Hilsen
    Karen Marie Iversen
    mail: karenmarie.iversen@gmail.com

    Du er velkommen til at kontakte mig.

    SvarSlet