søndag den 20. oktober 2013

Vind og vejr, del 3

Biotop 6 

Jeg har valgt at forsøge at flyve med "plastikdragen" og lave en lille vindmølle/rosset til at tjekke vindforholdene.

Praksis "lav en vindmølle": 


 

Du skal bruge karton, søm, 2-4 perler og en pind. 

Jeg har lavet møllen ud fra tegningen i Børn, dyr og natur side 232. Du har et stykke kvadratisk karton du folder 2 gange - så der dannes et kryds, du placerer da en kop eller et glas i midten og tegner rundt om. Derefter klipper du stregerne op hen til cirklen du lige har tegner, i alt 4 gange. Du folder du de 4 hjørner ind på midten og sætter dem fast. Jeg valgte at sætte dem fast med tape først og derefter sætte sømmet igennem midten. Det giver lidt mere stabilitet og det er lettere at arbejde med. Der sættes først en perle på sømmet som derefter sættes på vindmøllen og en perle eller to mere på sømmet, og til sidst sømmer du sømmet fast på pinden.
Jeg lavede også en lille udgave, hvor jeg satte den fast på et sugerør, den fungerer på samme måde, den er bare ikke helt så holdbar.


De to færdige vindmøller - og de bevæger sig når det blæser

Selvom det ikke blæste og det regnede skulle jeg da forsøge at få min drage til at flyve. Det har ikke været rigtig blæse vejr her på egnen i efterårs-ferien, og det var rigtig ærgeligt, for både min kusine og fætter ville gerne ud og flyve med drager. De har så fået to drager med hjem, så de kan flyve når vejret er til det. Jeg tænker at jeg med målgruppen vil bruge de små vindmøller til at bedømme om det er godt eller dårligt drage-flyve-vejr. Og der kan på den måde komme en samtale igang, og måske nogle spørgsmål. Jeg vil sige at efter at have forsøgt mig med at få den til at svæve/flyve, så kan jeg konkludere at der også er en del fysisk aktivitet ved at flyve med drager. Fik da løbet lidt rundt, i mit forsøg på at få dragen op til vejrs. Det lykkedes desværre ikke. Men det var tydeligt at det udelukkende var pga. vejret, og ikke dragens konstruktion. 

Den ser ud til at flyve højt, men det er blot billedvinklen der snyder - den fløj så at sige ikke :(
På turen ud i naturen for at flyve med dragen, regnede det - men jeg fik også øje på en del svampe. Jeg tænker at pædagogen på denne tur også kan hjælpe børnene til at få øje på naturen. Og spørge ind til det de har set når de kommer hjem - måske kan en drageflyvnings-dag være starten på et nyt projekt  - om svampe fx. 

 

Svampe jeg fandt på turen - måske kan de blive næste tema?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar