søndag den 20. oktober 2013

Det første "rigtige" arbejde


Et armbånd

Efter en mere eller mindre uheldig start på projektet - fandt jeg den indre vilje frem og fik et lille gennembrud. Det gav mig blod på tanden til at forsøge mig med en rigtig knipling. Jeg havde først fundet en blomst jeg ville forsøge mig med, men den havde jeg ikke fået kopieret prikkebrevet til, men jeg havde derimod fundet en nyere bog på biblioteket med opskrifter på smykker. Opskrifterne hedder "fri-knipling" og det er ikke så teknisk kompliceret. Selvom jeg synes alt kniple arbejde ser svært ud! 




Jeg kunne nu gøre brug af mine egne indkøbte materialer. Jeg havde købt en fin hvid knipletråd og en helt tynd fin sølvtråd. Plus jeg havde købt nye nåle og synåle.
På billedet til højre kan i se det armbånd jeg besluttede at forsøge mig med. Det ser lidt indviklet ud, men med lidt teknisk hjælp til at forså vejledningen, som er meget matematisk (hvilket jeg ikke er!) så gik det og jeg begyndte at forstå hvad det gik ud på. Det tog længst tid at binde tråden op på pindene. Det var også bøvlet! Men da det var i orden og jeg havde låst dem - også en teknik så tråden ikke løver at pinden. Det laves lidt som når du slår masker op til strikning. Jeg fandt under denne proces ud af at den tynde sølvtråd ikke er sjov at arbejde med - den er meget livlig - og den er IKKE god til begyndere!

Dette er prikke brevet og den lilla er vejledning til.
Det tog os længst tid at finde ud af hvordan vejledningen skulle læses. Der er kun 3 slag i knipling - lærredsslag, dobbeltslag/helslag og halvslag. Disse bliver markeret på en tegning ved hjælp af farver. Den lille betyder lærredsslag. Så er der en masse mystiske streger, de betyder snoninger. Den yderste skulle her altid have 4 snoninger og dem "inde i " kniplingen 3 snoninger. Dette er for at låse, men også for at tråden løber pænt ned til der hvordan mødes med et slag.
Starten består i at alle par, 7 stk (14 pinde) skal lukkes i en løkke omkring en smykke lås. Dette resulterede i at alle trådene blev viklet ind i hinanden, og det var noget rod. Men efter lidt arbejde fik vi det på plads. Så skulle vi begynde. De små sorte prikker på prikkebrevet og på vejledning markerer der hvor du skal sætte nåle.


Og det gik forrygende - her halvvejs - jeg har taget nålene ud arbejdet højere oppe, da det holder! Jeg var meget stolt da vi kunne tage dem ud og jeg kunne se det hele hang sammen uden nåle!
Næsten i mål - jeg mangler ikke meget! 


Mit flotte kniplebræt fra min Oldemor - og rodet i baggrunden skyldes dyb koncentration!
Efter ca. 3 timers knipling alt i alt. Havde jeg kniplet et armbånd. Jeg vil sige at det var rart at have en ved siden af der læste vejledning og guidede, da jeg havde travlt med at lave slag og forsøge at undgå at tråde og pinde faldt ned fra brættet (tynd tråd er ikke let at arbejde med)! Men det giver et flot udtryk i arbejdet med en fin sølvtråd! Efter et stykke tid med guiden, begyndte jeg at kunne se hvad jeg skulle udfra prikkebrevet, og jeg kunne kniple de sidste centimeter selv - udelukkende med støtte i form af at give nåle og nikke bekræftende:)  Og her er det færdige armbånd:

Mit første færdige projekt - jeg er meget stolt! 
Jeg har i mellemtiden set et program om kniplinger, og Tønder kniplinger - og de ser super flotte ud. Jeg ville derfor godt som endelige projekt forsøge mig med sådan en. Men, måske bliver det en julebordløber eller klokkestreng - for de Tønder Kniplinger så avanceret ud! 
Tjek det selv ud: http://www.denstoredanske.dk/Livsstil,_sport_og_fritid/H%C3%A5ndarbejde/H%C3%A5ndarbejde_generelt/t%C3%B8nderknipling 

3 kommentarer:

  1. du har godt nok fået fat i noget der:-) hvor er det fint at se den udvikling fra de 1. røde 'sammenbrud' til det her !!

    SvarSlet
  2. Du kunne måske have kontaktet mig for yderligere instruktion.
    Venlig hilsen
    Karen Marie Iversen

    SvarSlet
    Svar
    1. Da jeg ikke har fået svar fra dig, vil jeg sige, at jeg har anmeldt til Pinterest, at du ved at bruge mit mønster har krænket min ophavsret og at jeg vil anmelde det til forlaget Akacia.
      Hilsen
      Karen Marie Iversen

      i øvrigt hedder bogen Kniplede Smykker, udgivet i 2012 fra forlaget Akacia

      Slet