søndag den 20. oktober 2013

Vind og vejr, del 4

Biotop 6

Vind og vejr - aerodynamik
I forbindelse med vind snakkede vi om vinden og hvordan den bevæger sig. Et spørgsmål var kunne vi puste et lys ud der stod bag ved en halvanden liters cola flaske? 
Det kunne vi godt - eller rettere nogle af os kunne - vi fandt ud af at nogle bedre til at puste end andre. 
Dette meget lille enkle og sjove forsøg fortæller lidt om hvordan viden bevæger sig omkring genstande. Dette kaldes aerodynamik. Du skal for eksempel ikke stille dig i ly af noget der er cylinderformet da vinden bevæger sig tæt omkring formen, og rammer dig. Skal du stå i ly, så stil dig bag noget firkantet! 

I forbindelse med Biotop 6 var min onkel og tante hjemme med deres 2 børn. Det var med dem jeg lavede drager. Hele projektet ledte til en samtale efter aftensmaden omkring, hvad man kunne tage fat i hvis man skulle arbejde med temaet vind. Min tante er selv lærer, men vi snakkede med om hvad vi havde oplevet i skolen. Jeg har ikke haft natur og teknik på min folkeskole, men det havde min tante. Hun fortalte om et forsøg de havde lavet med lufttryk. Det lød meget spændende, og nogelunde enkelt. Både min kusine (8 år) og jeg var klar til at skulle lave det med det samme. Vi fik det ikke gjort, da vi ikke havde nogle af de materialer der skulle bruges. 
Det er dog materialer det ville være nogenlunde billigt og let at få fat i, hvis jeg skulle få lyst til at lave forsøget i en børnehave eller SFO. 

Lufttryk: 
Det vil her være oplagt at læse op på lufttryk så du som pædagog har sat dig ind i hvad det går ud på, og så du har mulighed for at besvare børnenes spørgsmål. Det kan også være en fordel at være helt udvidende og sammen med børnene gå på opdagelse, dette vil jeg nok vælge at gøre i en SFO hvor børnene bedre selv kan arbejde med dette tema, og finde på hypoteser. 

Du skal bruge: Syltetøjsglas, slange (et lille stykke), gaffetape, en flødebolle 

Forsøget går ud på at du placerer en flødebolle i et syltetøjsglas, tætner låget fast med tapen, og laver hul i låget til slangen, som du igen tætner. Det skal blive en lufttætbeholder med en flødeboller, hvor slangen udgør mulighed for at tage luft eller give luft til beholderen. Nu puster du i slangen og ser hvad der sker, og så starter forsøget forfra, hvor du suger luft ud af syltetøjsglasset via slangen. Suges der luft resulterer det i at flødebollen udvider sig og bliver stor, puster du luft ind trækker flødebollen sig sammen. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar