søndag den 8. september 2013

Ler

Ler Sjov

Så er 1. fase af lerprojektet skudt igang!


Jeg valgte at tage en weekend sammen med familien til at forme og bearbejde de 10 kg ler. Jeg ville i denne forbindelse lave en funktionsgenstand og en æstetisk genstand. Samtidig ville jeg hygge mig med min familie, og forsøge at have det sjovt mens vi formede ler og snakkede om havd vi lavede, og hjalp hinanden igennem "kriserne".

Vi var 6 i alt der legede med ler, 2 af dem børn på 3 og 7 år. Vi voksne sad med hver vores klump og gik igang. Hvorimod det var svært at få børnene til at være med - der gik ikke længe før de ikke ville lave noget, eller synes det de havde lavet ikke fungerede, eller at de synes at nu var deres genstand færdig, og så skulle den altså bruges.
Vi havde også nogle kommunikations vanskeligheder, da vi forsøgte at forklare min fætter på 3 år at han altså ikke kunne bruge den lysestage han havde lavet, før den var blevet tørret og så brændt. Da vi sagde at den skulle brændes, resulterede det i at han brød grædende sammen og meget bestemt sagde at han genstand skulle ikke brændes. Det var tydeligt at han forbandt det at brænde, med et bål, og at det der er tilbage efter det har brændt er aske og at hans genstand altså skulle brændes og han aldrig kunne bruge den. Efter længere tids forklaren accepterede han dog, og der smilet vendte tilbage:)

Alt i alt var det en spændende proces at lave ler sammen. Vi kunne snakke og hygge (som vi plejer med spil eller over kaffebordet), men nu var vi fælles om en anden aktivitet og det fungerede rigtig godt. Jeg må dog indrømme at leret ikke er min bedste ven, og vi havde alle 6 kriser undervejs, fordi leret ikke ville som vi ville. Men det var spændende, og vi synes alle at det var en god oplevelse.

Funktionsgenstanden: 






Jeg valgte at lave en kop som min funktionsgenstand. Jeg startede med at forsøge mig med "pølseteknikken",  og det endte da også med at blive en kop/krus til sidst. Jeg synes dog ikke denne teknik er nem at arbejde med som nybegynder. Det var ikke en teknik jeg ville præsentere for børn eller brugere der "møder" leret første gang. Det er en svær proces, fordi det at rulle pølser ikke er vildt enkelt, og fordi der skal kradses og bruges "ler-lim" så det hænger sammen. Derefter er det at glatte ud også rigtig svært. Jeg er ikke sikker på at denne kop overlever tørretiden og slet ikke brændingen, men det er svært at se i denne fase. Jeg har forsøgt og det ligner da en kop!
Jeg forsøgte mig bagefter med en mere enkel teknik (den samme vi brugte på skolen til at forme en elefant) og dette var en smule nemmere, men absolut heller ikke let. Jeg blev mere tilfreds med kop nummer 2 end nummer 1. Både i udtryk, men også selve processen. Det at forme en genstand ud fra et stykke ler, og forme og bearbejde et stykke er en lettere måde at skabe på, efter min mening. Om ikke andet passer den bedre til mit temperement, og det er også denne teknik jeg ville vælge at præsentere en gruppe børn for. Både forde det er mest enkelt, men også fordi at det ville være den bedste måde at introducere børnene for leret. 




(En mere eller mindre) Æstetisk genstand: 

Ved "ler-bordet" var det store diskussioner om hvad en æstetisk genstand var. Jeg mente at en lysestage da var en æstetisk genstand - hvis den var flot at kigge på? Min Onkel mente at den var en funktions/brugsgenstand ford den blev brugt som lysestage - dermed var den ikke gyldig som æstetisk genstand. Det endte derfor med at jeg lavede en lysestage ud fra et stykke ler og derefter lavede en kat d i samme teknik, med lukkede øjne. Katten var alle enige om var en æstetisk genstand, da den absolut var ubrugelig til andet end at kigge på:P 

Jeg ville gerne have lysetsagen til at svinge, og det brugte jeg enormt lang tid på. Og det ville ikke som jeg ville. Jeg er ikke tilfreds, men  nu ser den ud som den nu gør. 
Katten var lettere og jeg kan godt lide at "skabe" med lukkede øjne. Det giver en anden oplevelser, og det er lettere at blive "tilfreds" med det man har lavet. Jeg færdiggjorde med så med åbne øjne, og allerede der begyndte min selvkritik at spille ind. 

Processen:

Alt i alt fik vi lavet mange finde ting - og krydser fingre for at bare nogle bliver til noget! 
Vi lavede også perler, da det var noget børnene kunne være med på. Det var en fin måde at bruge leret på til den målgruppe. Det er enkelt og der er ikke så meget der kan gå galt. Da vi lavede perlerne, begyndte min kusine at snakke om kalaha, og det endte med vi lavede kalaha-kugler og min onkel lavede et kalaha-bræt i ler. Kalaha-kuglerne har vi brændt i en dåse i min Bedstemors brændeovn, og de er blevet rigtig fine. Kalahabrætter, håber vi også bliver til noget men det er jo ikke sikkert. Den ligger i hvert fald til tørre. 
Både min fætter og kusine lavede en lysestage, fordi jeg gjorde det. Og de er blevet rigtig fine, men nu må vi se om vi har fået alle luftbobler ud af leret eller det knækker når et skal brændes. 
Vi lavede også en morter og morterpind. Pynte svampe. Og tæskeæsker. 
Min onkel i baggrunden der laver et Kalaha-bræt. Og Svampe i forgrunden formet af min mor, og derefter blev der lavet flere svampe af min kusine. 

Kalaha-kugler - produceret af os alle sammen:)

Begyndelsen på en fyrfadslysestage. 

Kalahabræt.

Min stolte fætter (3år) med sin fine lysetage, som jeg lige skal have udhulet når den er tørret lidt!

Mig der sidder og former min kop - morteren og morterpinden i forgrunden. 

Tæskeæsker var en oplevelse. De var sjove at lave, og vi er sikker på at luften er blevet hamret ud af leret. Dette kunne vi også lave med børnene. De syntes det var rigtig sjovt at stå og hamre ler ned på en stor plade ude på terrassen. Jeg synes og det var utrolig befriende. Jeg har aftalt med min onkel at vi vil brænde en del af tingene over bål i en gryde, så de bliver helt sorte - da dette er noget man ofte gør med tæskeæsker. Jeg vil også gerne gøre dette med min lysestage og evt, også nogle af de andre ting. Jeg har gjort med det perlerne og kalaha-kuglerne. De blev rigtig fine. 



Jeg laver en tæskeæske! 

3 stk dåser med perler og kugler. Den ene er der savssmuld i, den anden vådt græs, den tredje tørt græs. 
 
De færdigbrændte perler og kugler. De blev 3 forskellige farver. Sorte, meget mærkebrune og helt lyse. Jeg ved ikke om indholdet i dåserne gjorde den store forskel, jeg er sikker på at den største grund til farverne er den ilt perlerne har fået. Jeg har ikke fået alle dåser lukket så tæt til.


1 kommentar:

  1. :O)SKØNT at I lavede tæskeæsker...det er SÅ godt at tæske :O)
    - det er ganske rigtig mængden af ilt under brændingen der afgør hvor sort leret bliver.
    Måske med mere erfaring=fortrolighed m. materialet, du 'tør' kaste dig ud i pølseteknik med børn!?

    SvarSlet