torsdag den 26. september 2013

Ler, anden fase

Ler

På seminariedagene (20.-21. September) havde jeg noget af min ler-produktion med. Det var ikke tørt endnu, da jeg havde ladet det blive i pose lidt længere end nødvendigt. Men vi fandt ud af at det var fint tørt til at jeg kunne dekorere det med ler-farve, og så skulle det tørres og brændes, og jeg ville så kunne glasere det til sidst. Dette gjorde jeg med mine 2 kopper og jeg havde min mor med som chauffør, så hun farvede 3 svampe med ler-farve. Derudover var den elefant vi havde lavet på 1. semenarieindkald blevet brændt, og jeg kunne derfor farve og glasere den. 

Jeg har ingen billeder af det overstående, da jeg var meget optaget af processen og fordi processen sviner meget, og jeg ville ikke ødelægge min telefon ved at få ler, eller farve, eller vand i den. 

Da jeg var kommet hjem efter dagen, var jeg nede ved min bedstemor for at udhule/udskrabe de sidste ting der var. Jeg benyttede mig derfor at "slikker"(er det sådan det staves???) for at sætte tingene sammen igen. Der var dog en masse overskydende ler udover det jeg brugte til "slikker" så jeg ville lave noget mere af leret. 
Jeg startede derfor med at ælte det og få alle luftboblerne ud. Min mor havde været med på indkaldet og hun havde set Camilla R.'s lerfigur af en sovende kat, og ville gerne have sådan en. Så jeg brugte eftermiddagen på at lave sovende katte af det overskydene ler. 
Jeg fik også udhulet og dekoreret min tæskeæske. Jeg er selv meget god tilfreds. Jeg blev ligeledes inspireret af Camilla R.'s fad med "steger på" og har forsøgt ta lave et lignende mønster på min æske. De sidste lerting skal alle brændes i et stort bål (lidt ligesom perlerne over bål). De skal stå i avispapir og savsmuld, og så skal der stilles en stor gryde ovenpå, så ilten holdes ude. Det skulle gerne gøre ler-tingene helt sorte. Jeg vil forsøge at lave denne aktivitet en dag min fætter og kusine er hjemme, så de kan være med til at se deres ting blive brændt og opleve hele processen. 

Tæskeæsken der er blevet dekoreret og har fået låg. Og min fætters fine lysestage som jeg har delt og derefter sat sammen igen. Og jeg har husket at lave et lille hul ned til hulrummet, så det ikke springer! Stagen er egentlig lavet lidt som en tæskeæske, da han har stået og kastet en klump ned på jorden og derefter rullet den, og så dekoreret den. 

En lille æstetisk genstand først fra venstre, en raslekugle, min kusines lysestage og min egen lysetage til sidst. Raslekuglen har jeg delt, lagt nogle brændte perler i, og sat sammen igen, og den rasler:)
Min tæskeæske. er faktisk meget stolt af den:) 
De sovende katte:) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar