torsdag den 26. september 2013

Fra jord til bord - individuel del

Mejeriprodukter

Jeg har valgt at lave tykmælk og creme fraiche. Jeg har aldrig forsøgt mig med hjemmelavede mejeriprodukter før, så det var lidt "famlende i blinde" at jeg gav mig i kast med projektet. Da jeg har 4 katte (og en killing som er meget vild med mad) valgte jeg at tage ned til min Bedstemor og lave det. Jeg blev helt stresset ved tanken om at skulle finde et sted hvor jeg kunne have to skole med mælkeprodukter stående i fred - så det blev lige rykket ud af hjemmet. 
Min Bedste fortalte så, i den forbindelse om at hun selv "i gamle dage" havde lavet tykmælk til min Bedstefar. Dengang fik de mælk leveret i flasker og der var ikke forskel på mælk. Der fandtes ikke letmælk, minimælk, skummetmælk ... osv. Da det var "i gamle dage" kunne hun heller ikke huske hvordan hun helt præcis havde lavet tykmælk til min Bedstefar, det eneste hun kunne huske var at hun havde helt på på mindre skåle med låg på, så det var portionsanrettet. 

Jeg læste derfor opskriften og gjorde som der stod. Det eneste vi har er et stegetermometer, og jeg er ikke sikker på det fungerede optimalt, men det var hvad vi brugte for at måle temperaturen. 

Jeg varmede en 1/2 liter økologisk sødmælk op til 21 grader, hældte det over i en skål og tilsatte 1 spsk kærnemælk. Jeg lagde derefter en tallerken over skålen, og satte det hele ovenpå køleskabet (ved stuetemperatur) til næste dag. Så gjorde jeg præcis samme procedure med med 1/2 liter fløde. Det var så her at jeg var mere opmærksom på brugen af stegetermometeret og syntes ikke det målte specielt præcist. Jeg valgte derfor at varme fløden op, så stegetermometeret sagde 25grader. 


Hvad det er det har gjort udfaldet ved jeg ikke (min teori er det med graderne) men den ene skål blev til en fin cremefraiche, mens det der skulle være tykmælk var klumpet og alt vandet lå på overfladen. Jeg vil gætte på at jeg ikke har fået sødmælken varmet godt nok op (og at termometeret ikke har været helt korrekt) og det derfor bare har stået og blevet sur. Hvis der er andre der har prøvet det samme - og har en anden teori, så kommenter endelig! Jeg bryder mig ikke om når mine forsøg ikke lykkes!:P


Det der skulle have været tykmælk, men som mere ligner noget der er for gammelt. Det kom direkte i afløbet:/

Den meget vellykkede creme fraiche 38% som jeg har planer om skal bruges til en æblekage. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar