søndag den 8. september 2013

Friluftstur - farvning af garn

Plantefarvning

På friluftsturen fik jeg farvet 2 nøgler garn. En med rejnfan og en med egeblade. Rejnfan farven blev rigtig flot gul - og jeg fik i samme proces en oplevelse med at stå ved et bål og røre i en gryde og lave det der. Jeg var meget nervøs i starten, men synes til sidst jeg følte mig mere tryg ved bålet og det at stå og "lave noget over det". Farvningen med egebladene blev ikke super god, så jeg besluttede at farve den om hjemme. Samtidig havde jeg mere garn jeg ville have farvet.

Jeg har farvet med følgende:

Rejnfan - tørret, og kun blomsterhovederne
Egeblade - tørret
Egeblade - friske
Birkeblade - tørret
Birkeblade - friske

Processen var den samme hele vejen igennem. Jeg varmede vand og blade og garn op i en gryde (langsomt) og da det begyndte at koge, holdt jeg temperaturen der en time. Derefter kølede det af i gryden, blev så skyllet og hængt til tørre. Rystet og derefter rullet op.
Ved de friske birkeblade kogte jeg dem først i 1-2 timer, lod det køle ned natten over, siede bladene fra, og kogte så garnet på samme måde.
At farve med planter og garn på en gang er hurtigere, og jeg tror også farven bliver bedre - men det er en smagssag - da det også er bøvlet at få blade ud af garnet igen. Det er dog lettere at at få det hele til at være i gryden, da der skal 4x så mange friske blade til som garn. Jeg havde 100 g garn så skulle altså have 400g friske blade. Det skal der meget vand til før det kan dække blade og garn. Gør man det af to omgange kommer man ud over dette problem.
Jeg er dog mest til at bruge tørrede planter. Jeg synes det har givet de reneste farver og der skal ikke bruges så meget. Der skal bruges 1x1 når det er tørrede planter du benytter.
Hvis man ønsker at farve mere professionelt, skal man eksperimentere og gøre mere ud af at afmåle helt præcist med vand, mængde af blade og garn. Jeg har bare forsøgt mig frem, og kan derfor heller ikke genskabe processen, fordi jeg ikke ved præcist hvor meget vand jeg brugte og heller ikke havde det præcise forhold mellem garn og plantemateriale.

Fra venstre: Tørret birk, frisk birk, eg første gang, eg 2 gange, rejnfan, den origianle uldgarn.
Nederst i billedet, mit hækleprojekt, et sjal i "Crocodile stitch". Opskriften er fra Kvickly/brugsen (her), men jeg forstod ikke opskriften, så måtte "google rundt" indtil jeg fandt ud af at det var crocodile stitch - og derfra kunne jeg så finde hjælp på youtube. Farverne er blevet flotte brændte og gule, det er ikke vildt tydeligt på billedet, men håber at når sjalet er færdigt at man bedre kan se farvenuancerne som plantefarvningen har givet. (og måske et bedre billede med et bedre kamera ...)
Jeg vil afslutte "sjalet" med at vaske det og skylle det med eddike da eddiken holder på farven.

1 kommentar: