søndag den 9. juni 2013

Tekstilopgave - opdate

Prinsessen og katten

Så er tiden ved at løbe ud - og jeg har ikke kunnet bøvle mere med min hækle og strikkeopgave. Ansigtet til den hæklede kat er ikke som ønsket - og det irriterer mig - men mangel på tid har gjort at jeg har måttet stoppe mine forsøg - og har nu forliget mig med kattens ansigt.

Jeg har forsøgt et hav af måder at brodere øjne. Store og runde, små sorte, med knapper, med perler, ja - det eneste jeg ikke har forsøgt er at lave dem i filt eller stof. Dette ville jeg gerne, da jeg på nettet har fundet nogle bamser med sådanne øjne, og synes de giver en livagtighed som broderede øjne med garn ikke kan give. Jeg ejer dog ikke filt, eller stof til det formål - så nu har katten fået broderede øjne, helt sorte og med en blå perle i midten. På afstand der den udemærket ud, men når man kommer tæt på synes jeg bestemt ikke at den er yderligere vellykket.

Bedøm selv:

Katten på afstand - og øjnene ser ok ud.
Katten tættere på og øjnene bliver en smule skræmmende og udestående.
Jeg er derimod mere tilfreds med min prinsesses påklædning. Jeg har syet (1 teknik) hendes kjole af velour (et stykke af en dug) jeg har lavet en perlekæde til hende af nogle gamle perler. For at give hende former har jeg sat et bælte i taljen på hende. Hun er udstoppet med vat og små stykker stof. Jeg har syet en kant med elastik for at lave lidt detaljer. Det er ikke mit bedste syarbejde, men jeg synes det fungerer til dukken. Jeg har syet hendes hænder og fødder fast på tøjet, da konstruktionen med pindende ikke fungerede under velourstoffet - det satte jeg fast og ødelagde det. Ønskes hun engang at skulle deltage i dukketeater ville det være nærliggende at sætte pinde fast til hænderne så disse kan bevæges, har dog valgt ikke at gøre det. Jeg har strikket et sjal til hende (2 teknik). Jeg kan strikke efter opskrift og har strikket tøj til mig selv og andre, jeg valgte derfor at slå 45 m op på 4,5 mm pind, og skrikke frem pg tilbage alt imens jeg tog ind i hver side, så det blev som et sjal. Man kan også gøre det opvendt, så 3 masker op og udvide - dette har jeg gjort med et tørklæde til mig selv. Jeg har valgt at strikke et hulmønster - V-mønster, det træder ikke kraftigt frem som et V, da arbejdet er så småt. Men jeg synes det ser rigtig fint ud på dukken alligevel. Jeg har sat en fin knap i, jeg fandt i mine gemmer.



Alt i alt synes jeg det har fungeret godt - der er en masse "prøven sig frem" når du går igang med at skabe noget selv uden en opskrift - men det var sjovt at prøve og synes resultatet er blevet OK. Det kræver dog tålmodighed og et kendskab til de forskellige teknikker. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar