søndag den 2. juni 2013

Biotop 4 - Vendespil

Legende

Jeg har været rundt i området og taget billeder af forskellige træer og planter. Jeg vil så lave et vendespil hvor der er 3X24 brikker. Dette vil jeg for at gøre det mere alsidig og så man kan bruge det helt ned til 3 år og helt op til SFO alderen (og voksne legebørn:P)

1. brik: billeder plus tekst
2. brik: Kun billede
3. brik: kun tekst

Vi vælger nu selv udfra målgruppen hvilket slags vendespil vi skal spille. Har vi børn på 3-4 år der endnu ikke kan læse tager vi det sæt der består af billeder+tekst og kun billeder - vi kan nu spille vendespil som normalt, men med fakta, så vi som pædagoger kan sige planten/træets navn og derigennem kan barnet lære.

Har vi med en gruppe børn der kan læse eller stave sig igennem et ord - kan vi bruge brikkerne: kun billeder og kun tekst. Det giver barnet mulighed for at studere billedet og læse teksten og kombinere de rigtige 2 brikker. /dette vil også kunne bruges af voksne der gerne vil lære bestemmelse af træer og planter!

Og jeg er stor tilhænger af vendespil - både på den ene og anden måde. Det træner hukommelsen, det er en fælles aktivitet, der er turtagning, stimulering af tale, og med denne form læring omkring Danmark s (eller ens nærområde) træer og planter. Det kunne også være dyr, kun fugle, ja - kun fantasien sætter grænser.

Der kommer billeder med selve spillet når jeg har det færdigt!:)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar