søndag den 2. juni 2013

Biotop 4 - bladtryk

Æstetisk aktivitet

Der går meget tid med at tegne og male i en børnehave. Det er en enkelt aktivitet og den styrker børnenes koncentration og fingerfærdigheder. 
Jeg har derfor taget udgangspunkt i det, men med nogle forskellige teknikker hvor blade fra skovens træer og buske kan bruges. 

Jeg har lavet 5 teknikker ud fra "brug et blad" tanken:) 

De materialer jeg brugte.
1. Det første jeg gik i kast med var aftryk. Jeg lavede aftryk ved at lægge bladet under papiret og derefter tegne (ret hårdt) med en farveblyant (valgfri farve eller blyant) ovenpå. På den måde overfører man bladets konturer til papiret. Det der står frem på bladet vil gengives mørkt på papiret og det der er i "baggrunden" på bladet vil blive lysere. (Se eksempel i øverst i venstre hjørne). 

2. Derefter prøvede jeg det samme bare med fedtfarver. Det giver et andet udtryk, men det er ike så let. Konturerne fremstår ikke så tydeligt som ved brug af farveblyanterne. (Se eksempel øverst højre hjørne). 

3. Derefter gik jeg over til tryk med blade. Jeg tog akvarelfarve (vandfarve) og malede hele bladets overlade, derefter vendte jeg den malede del ned mod papiret og trykkede til, så hele bladet rørte papiret. Dette gav et fint men meget sart resultat, fordi vandfarverne er våde og tynde, farven "klistrer" derfor ikke til bladet og det er ikke et tydeligt aftryk. (Se eksempel nederst venstre hjørne) 

4. Til sidst brugte jeg akryl maling. Dette er også en vandbaseret maling, men den er meget tyk. Den er super god til alle former for tryk og dekoration. Jeg gentog proceduren fra akvareltrykket og det gav et meget tydeligt bladaftryk på papiret. (Se eksempel nederst højre hjørne). 

Det færdige resultat. Jeg brugte A3 papir - og delte den ind i 4 dele.

Da jeg lavede de forskellige bladaftryk fandt jeg ud af at den kontur der kommer rundt om bladet når man farvelægger bladet var meget flot. 

5. Jeg prøvede derfor at lave et aftryk, hvor jeg lagde bladet ufarvet på papiret, og holdet det fast, derefter malede jeg med strøg rundt om bladet, så bladet på papiret fremstod hvid, og det rundt om var farvet. Jeg synes selv det blev meget fint. Jeg lavede et almindeligt tryk i midten for at man kan se forskellen. 

Lavet med guld, brun, gul og hvid (akrylfarve)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar