søndag den 2. juni 2013

Biotop 3 - Fælder

FÆLDER

Jeg har nu lavet em kartoffel fælde og en faldfælde



 Hvordan du laver fælden - taget med min iPhone


Jeg startede med at udhule en kartoffel - dette var nemmest med en ske!


 Den udhulede kartoffel i front - og en udhulet "lagt sammen" bagved


 Så skar jeg små indgange i den ene halvdel - som en trekant. 


Indgangen


Jeg fandt derefter 4 søm (meget lange) og førte igennem hele kartoflen.


'

Kartoffelfælden i jorden - sømmene sættes ned i jorden, så det hele er stabilt! Nu må vi se om "kartoffelhuset" får gæster på besøg. 


Faldfælden - et syltetøjsglas gravet i jorden - er spændt på om der går dyr derned!


 Det er en god aktivitet med børnehavebørn - da den er enkel og let og billig. Der er meget læring i opgaven fordi man ved udhulingen træner finmotorik og samtidig har mulighed for at snakke om hvilke dyr der evt. går i fælden og hvor det ville være bedst at sætte fælden. Man kan også lave eksperimenter - sætte kartoffelfælder forskellige steder og se om man fanger forskellige dyr. Det samme gør sig gældende for faldfælden.
Hvis/når der kommer dyr i fælden kan vi snakke om hvordan de ser ud - hvor mange ben har de? Er det store eller små? Vi kan tage billeder af dem og fange dem i forskellige vinkler - studere dem og tegne dem bagefter. Tegningen kan indgå i en fortælling om dyret - evt. et eventyr eller historie som barnet/børnene selv finder på.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar