tirsdag den 23. april 2013

Biotop 1,2,3

Jeg har nu været en tur nede ved det som jeg tænker skal være min Biotop. Jeg har haft flere steder i tankerne, men det endte med at blive området nede ved min lokale å (Holsted å). Det er ikke vild natur, men der er ikke meget vild natur tilbage nogle steder, men der er mulighed for at fiske og der er planter, træer, buske og en gå rute på 2-5 km.

Jeg var dernede for at kigge på omgivelserne, og bare være åben for indtryk. Jeg fandt mange planter og blomster, men det var meget dødt stadigvæk, så ikke liv i åen eller i jorden.

Her er et par stemningsbilleder.
Jeg så blomster og det grønne var begyndt at titte frem, så foråret er på vej. Der var dog ingen træer der var sprunget ud endnu, men knopperne var på vej.

Jeg så også et træ som var gået ud, som nu var dækket af underlig formede gevækster - svampe måske.

Desværre s jeg også en masse skrald - der lå tomme øldåser, papir, og cigaretskod og der var en skraldespand i området. Det er ufatteligt at folk ikke kan putte deres skrald i lommen eller i gå de få meter hen til skraldespanden.

Der var en rute rundt om åen, som jeg tænker jeg vil følge.

Jeg har ikke taget et bestemt område på et 10x10m, men regner med at besøge åen og det omkringliggende i stedet for at låse mig fast til et bestemt areal.

Jeg fandt fuglefjer og jeg tog et pat blade med hjem for senere at bestemme træets art og planternes art. Jeg fandt ud af på min tur at jeg ikke er særlig velbevandret i dette fag - kan ikke genkende nogle planter eller træer, men jeg ser frem til at lære de almindelige arter at kende i løbet af dette VNT forløb. Man skal jo starte et sted.


4 kommentarer:

  1. Hejsa

    Fint du er kommet i gang - jeg er spændt på at følge med i din biotop. Måske skulle du købe nogle håndbøger til bestemmelse af det du finder...?

    Vh Ida

    SvarSlet
  2. Hej Ida
    Ja jeg blev også helt inspireret af at være i naturen - men også en smule demotiveret - fordi der er så meget jeg ikke ved og har styr på indenfor det område, så det er meget uoverskueligt at skal starte helt forfra, når alle andre er godt igang.
    Jeg har været igang på biblioteket med at låne bøger, så regner med at finde bøger der. Plus jeg tror min mor har nogle liggende som jeg kan bruge.

    SvarSlet
  3. Hej Sara,

    kanonflot collage du der har fået lavet! Æhhhh - hvordan gør du det?

    Mvh Jørgen

    SvarSlet
  4. Hej Jørgen. Tak:) Jeg har en Iphone, hvor man kan hente et app der hedder "instacollage", hvor jeg så kan tage de billeder jeg har på telefonen og sætte ind i forskellige rammer.
    Det er meget smart og nemt.
    Jeg tror også man kan gøre det på sin PC med et program, evt. paint? Men det ved jeg ikke noget om, desværre.

    Mvh
    Sara

    SvarSlet