onsdag den 1. januar 2014

Afslutning af udfordingsprojekt

Afslutning 

Så er jeg færdig med min bordløber. Det var sjovt - og jeg har lært at kniple! Jeg ved ikke om jeg vil kniple igen lige med det samme, men det er helt klart et håndarbejde jeg vil give mig i kast med igen engang. Jeg tænker at det først bliver når jeg engang køber at hus, hvor jeg kan have et rum hvor kniplebrættet at stå fremme. Det er rart at have det fremme, så man kan få til og fra, det det ødelægger arbejdet hvis man skal pakke brættet væk fra gang til gang. På den måde fungerer strikning og hækling bedre, da det kan findes hurtigt frem og lægges hurtigt til side. 
Knipling giver dog nogle andre muligheder, og jeg synes at det færdige produkt bliver utrolig flot, fordi det er tyndt og blondeagtigt. 

Jeg kniplede det sidste stykke færdigt og klippede parrene fra et efter et. Hvert par blev hæftet fast. Det var svært at hæfte, da arbejdet var så "luftigt" (pga. forkert prikkebrev) - og der var ikke rigtig så mange steder at hæfte tråden fast. Det lykkedes dog! 
Der står i bogen at første sammensyning ikke er perfekt og at det kræver øvelse for at det bliver pænt. Det er rigtigt. Jeg er ikke tilfreds, men det lykkedes at gøre det rigtigt og jeg vil derfor kunne gøre det igen og måske en smule bedre endda. Jeg kom til at klippe i selve kniplingen da jeg skulle klippe tråden efter at have hæftet den - da var jeg lige ved at kaste det hele langt væk, men så fik jeg bundet det sammen så det hele ikke gik i stykker. Man kan næsten ikke se det, men det var træls! Så, hvis man er ligt klodset, så PAS PÅ når du klipper tråden! (og det var endda en lille saks) 

Efter alle tråde er blevet hæftet er arbejdet færdigt. Det er nu meningen at man kan stive det i kartoffelmel eller spraye det med hårspray. Dette har jeg ikke gjort, da jeg ikke synes mit arbejde er blevet helt som jeg gerne vil have det og derfor ikke gider at stive det. 

Mit færdige arbejde!

Mit færdige arbejde øverst og sådan som den skulle have set ud - nederst. Man kan godt se mønstret gå igen, bare i større udgave. 

 Min proces i billeder: 

Mit første "arbejde" - jeg har lidt på plads, men det ligner ikke rigtig noget. Men slagene er rigtige, for arbejdet hænger sammen. 

Mit andet arbejde - jeg har nu fået styr på principerne og lært lidt om prikkebreve, slag og afslutninger. 

Mit første "rigtige" arbejde. Et armbånd lavet i fri knipling. Her lærte jeg at læse en arbejdstegning. Jeg er selv rigtig tilfreds med dette, og synes det er blevet super flot. 
Øverst ses arbejdstegningen og nederst det tilhørende prikkebrev. Det skal jeg lige huske på næste gang jeg skal kniple noget. Dette er til armbåndet - hvor jeg fik det gjort rigtigt. 

Arbejdstegningen til det afsluttende arbejde - jeg brugte dette til at kniple efter. Det viser sig så at min mor slet ikke har prikkebrevet - jeg skulle bare have valgt et andet mønster - men nå, jeg har lært at mine fejl:) 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar